Vertrek richting Split

14 juli 2018 - Split, Kroatië

Onze laatste ochtend in Rab. Rustig opgestaan, auto ingeladen en nog even langs de winkel voor het ontbijt. Na een goed ontbijt in de tuin was het tijd om afscheid te nemen van onze gastvrouw Anna. Eerder hadden we reeds eigen gemaakte wijn besteld om mee naar huis te nemen. Deze stond klaar en als afscheidscadeautje kregen we nog een fles wijn en een boeketje lavendel uit eigen tuin mee.

Klaar om aan onze trip richting Split te beginnen, 265 km. Onderweg tot aan de regio Zadar langs de mooie kustlijn gereden. Vele mooie baaien en nog een laatste blik op de eilanden naast ons.

Even een foto genomen van de afslag Zadar, vorig jaar zijn we daar een weekje op vakantie geweest. Een leuke herinnering, ook voor onze medereizigers van vorig jaar.

En daar is hij dan: de afslag Split. Spannend, hoge verwachtingen. Eerste indruk: wat een drukte: het verkeer. Gelukkig via trip advisor een parkeerplek gevonden aan het park Sustipan naast de haven. Naar de haven gewandeld, het was super warm. Tijd om iets te eten en te drinken. Een lekkere spaghetti en een caesar salade. Snel bekomen in de schaduw van het terras met een frisse cola. Aangezien het toch een 45min wandelen zou zijn naar de andere kant van de haven, besloten we om met de auto te rijden en een parking te zoeken aan de andere kant van de haven.
​Daar aangekomen zijn we richting de boten gewandeld, om te informeren voor onze tripjes deze week: Dubrovnik, eiland Brac. Na alle nodige info te hebben gekregen nog even een fris drankje, want wat is het warm.

Tijd om ons vakantiehuis op te zoeken. Vanaf 16u zouden we erin kunnen. Het was ondertussen toch al wel 17u gepasseerd. Het juiste adres konden we niet terug vinden in de gps. Hij stuurde ons steeds in onverharde, vol met struikgewassen steegjes. Mathis vond het wel grappig: papa wat zijn wij nu aan het doen? Haha.
Na een tijdje te zoeken stopten we bij een huis om te vragen of zij ons misschien op weg konden helpen naar de juiste weg. De ontvangst die we daar kregen hadden we nog nooit meegemaakt. Een tuintafel werd leeg gemaakt, en vol gezet met lekkers: zelfgemaakte koekjes, pruimen uit de tuin, fruitsap, er werd koffie gemaakt voor ons. We moesten gaan zitten. Wat een vriendelijke mensen: een broer en 2 zussen. De man probeerde ons uit te leggen hoe we naar ons vakantiehuisje moesten rijden. Ondertussen kregen we telefoon van onze huisbaas waar we ongeveer waren, we gaven de telefoon aan de man en er werd afgesproken dat we opgehaald zouden worden bij deze mensen. We volgende hem mee naar ons huisje, dit hadden we zelf nooit gevonden.

Wederom een zeer vriendelijke ontvangst: deze mensen hadden een kaas en ham schotel en broodjes voorzien. Een frisse pint en fruitsap voor de kids. Een zelfgemaakte snaps van kersen: lekker.

De auto leeg gemaakt, en eerste wasmachine opgezet en nog een frisse duik in het zwembad genomen. Rusten na een wisseldag.

1. Caroline Schungel:
    1 september 2018