Jama-Grotta Baredine - Porec

22 juli 2018 - Porec, Kroatië

Goed geslapen, maar wel warm snachts. Kurt vandaag een eerste toerke gaan lopen hier op onze nieuwe bestemming.

Allemaal klaar gemaakt en naar de Lidl geweest. Thuis lekker ontbeten.

Vervolgens op weg naar de Jama-Grotta Baredine. We kwamen aan en konden na een 10minuutjes mee met de volgende toer. Onze gids nam ons gedurende 40 minuten mee doorheen de grot. We daalden in stukken af tot 50m diepte. Beneden liet hij ons de 'witte (albino) salamander': Proteus Anguinus, zien. Omdat dit diertje nog dieper leeft worden ze om de paar dagen gewisseld, zodat ze overleven en toch getoond kunnen worden aan de toeristen.
Dit was voor de kids en voor Dorien de eerste keer dat ze in een grot kwamen, het was toch spannend. Maar zeker de moeite! Beneden was het 14 graden. We zagen vele stalactieten en stalagmieten.

Na het bezoek aan de grot reden we door naar het oude standsgedeelte van Porec. We vonden de opgezochte parking en konden zo op enkele minuten wandelen tot bij het oude gedeelte komen. We liepen door de straatjes, wat ons wel opviel was dat er enorm veel Nederlanders en Belgen hier zitten. We werden ook aangesproken door de restaurant obers, dit hadden we deze vakantie nog niet meegemaakt.

We aten super lekker in de konoba Aba (gevonden via Trip Advisor). Iedereen bekwam ervan, fris drinken. Na het eten wandelden we verder doorheen het oude gedeelte. We passeerden de Eufasius basiliek, wonderschoon! We hebben alle vier een kaarsje laten branden in de basiliek.
Onderweg naar de parking stond een 'melk automaat', deze hebben we toch even getest, lekkere melk. De eerste keer lukte het wel niet helemaal. Mama was vergeten een fles te kopen.

Terug op weg naar ons huisje, even een stop bij de Lidl voor het avondeten en een nagerechtje. Thuis direct het zwembad in, verfrissing.
Even bij de buren waar ze wijn maken gestopt voor de lokale rode wijn te kopen, 15 kuna voor een fles. Heerlijk!

Na het avondeten nog gezwommen in het zwembad, douche gepakt en nog even gespeeld met het meegebrachte speelgoed (Playmobil). En ons bedje in.