Mostar - Kravica

16 juli 2018 - Mostar, Bosnië en Herzegovina

Iets vroeger opgestaan vandaag, vandaag het bezoek aan Mostar gepland. Papa en Mathis samen naar de winkel. Mama en Marieke thuis alles klaarmaken.

Vertrokken voor een rit van toch wel 2,5 uurtjes rijden. Maar het was wel te doen, niet te druk op de baan, mooie uitzichten.

Aan de grens met Bosnië gekomen, wel even aanschuiven voor de douane (2x). Bosnië binnen gereden, hier geen echte autostrade meer. Maar door de gewone dorpjes. Toch wel weer even terug in de tijd.

​Toegekomen in Mostar op zoek gegaan naar onze parkeerplek. Deze kwam perfect uit: dichtbij het sniper gebouw en gratis. Even langs het sniper gebouw gewandeld, indrukwekkend. Helaas mocht je er niet in.
​Alvorens op weg naar de Stari Most (de brug) even wat Bosnische Mark afgehaald. Rustig een koffietje gedronken en richting de stad getrokken.

​We passeerden veel minaretten en moskeeën. We bezochten er zelfs één. Dorien mocht niet binnen zonder een hoofddoek en de knieën bedenkt. Enkel Marieke is helemaal tot bovenaan in de minaret geweest. Wij bleven op het eerste verdiep wachten. Chapeau van haar!

​We gingen verder door drukkere straatjes met veel winkeltjes, tot we aankwamen bij de Stari Most. Kurt had een restaurantje gevonden op Trip Advisor, net over de brug. We aten op een terrasje (met 3 tafeltjes) met als uitzicht: de brug. We zagen er zelfs mannen afspringen. Klokslag 13u hoorden we ineens geluiden komen uit de speakers van de minaretten. Dit was wel heel confronterend. Iedereen was stil. Een gids zei dat dit 5x per dag het ritueel was.

​Op onze terugweg naar de auto passeerden we de winkeltjes: Marieke en mama kregen koperen oorbellen. Mathis en Marieke een mooie gloeilamp (zoals in Aladin, waar een geest uitkomt). Papa een balpen in de vorm van een kogel. En Mathis nog een vliegtuigje gemaakt van kogels.

​Ook gingen we even binnen in een museum over het verleden van Mostar. We keken een 7min durend filmpje over de oorlog die er geheerst had, het opblazen van de brug. Indrukwekkend, maar dan had je toch een insteek in het verleden van de stad.

Wandeling terug naar onze auto en op weg naar de Kravica watervallen. Een half uurtje rijden en we kwamen er aan. Met het treintje reden we naar beneden. Wat blijven we waterallen mooi vinden, in dit water mochten we in. Dus mooie foto's genomen met de mooie watervallen op de achtergrond.
​Opgefrist, een lekker ijsje, ne lekkere pivo (bier) en we konden terug op weg naar ons vakantiehuis.

​Weer mooie uitstappen gedaan vandaag!

We eindigen met het moto: been there done that.

Op tijd ons bed in: morgen uitstap naar Dubrovnik.