Bled

27 juli 2018 - Bled, Slovenië

Onze laatste dag van de vakantie, zalig wakker worden. Kids slapen nog in het stapelbed. Iedereen rustig opgestaan.

Ontbeten en richting de bushalte. Vandaag gaan we met de bus (halte is net voor de deur) naar Bled. 1 halte verder zijn we er al. Ideaal, geen parkeerplek te zoeken.

We wandelden naast het meer. Eendjes op het water, de mooie kleur. Betoverend mooi. Bij de bootjesverhuur zagen we dat we nog net iets te vroeg waren. Dus wandelden we verder. Daar zagen we een affiche van Straza Bled: bobbaan, adventure park. Ook dit stond nog op het programma voor vandaag dus gingen we hier naartoe.

Om 10u konden we onze tickets kopen voor de bobbaan: eerst met de kabellift naar boven en dan met de bob naar beneden. We kochten tickets voor 3 ritten. Toen we met de kabelbaan naar boven gingen hadden we een mooi uitzicht op het meer achter ons. Tijd voor enkele leuke selfies.

We gleden naar beneden met de bob. Af en toe moesten we toch wel afremmen. De adrenaline gierde toch wel door ons lichaam. En een gil was er ook bij (bij mama dan toch). Boven aan de kabelbaan had je een uitzichtpunt; hier namen we een gekke foto. Pas vanaf de 2de keer kon je al genieten van de omgeving, het prachtige uitzicht op het meer, de bergen. Deze keer was zelfs papa zijn pet af gevlogen in de bocht. Een Nederlander die voor ons de berg af was gegaan had dit zien gebeuren en kon tot bij de plek wandelen, hij nam de pet mee naar beneden voor ons.

Na onze 3de rit keerden we terug naar boven met de kabelbaan. Dit keer om het adventure park te verkennen. Marieke en Mathis wilden het hoogteparcours doen. Geweldig, de kids kregen hun klimgordel aan. Eerst even een uitleg gekregen hoe alles in zijn werk gaat: welke kabels wanneer te gebruiken,...
Papa ging met Mathis mee en mama met Marieke. Mathis mocht de gele route doen. De eerste keer ging hij samen met papa, nadien heeft hij deze zelfs helemaal alleen gedaan. Marieke mocht de oranje route doen. Zij zat hoger in de bomen, en mocht dit alleen doen. Super fier keken mama en papa hoe ze dit allebei deden. Toen ze beide klaar waren ging Marieke nog even van de grote zipline.

Het was ondertussen al bijna middag, tijd om te gaan eten. Eerst nog met de kabelbaan naar beneden, dit voor de eerste keer. Nu hadden we heel de rit het uitzicht op het meer en de omgeving. Tijd voor een filmpje te maken.

We wandelden terug naar het meer, we waren direct bij het restaurant waar we woensdag al gegeten hadden. Marieke en Mathis kozen spaghetti, mama tagliatelle pesto en papa forel met spinazie patatjes. Toen alles geserveerd werd, keken we toch wel even raar op. De spaghetti zat in 1 grote pan, en de tagliatelle ook in een pan. Geweldig! We konden zelf in ons bord schenken. Papa zijn vis was heerlijk, zelfs met een super lekkere olie met verse knoflook. Ons buikje vol gegeten en op weg naar de bootjes.

Omdat er nog een lange wachtrij was konden we tussentijds in een betaalzone aan het meer gaan, hier 'mocht' je zwemmen. Rond de rest van het meer mag je in principe niet in het meer zwemmen. Wat natuurlijk wel gedaan wordt. We kwamen binnen en we zagen onderverdelingen gemaakt in het water: een zone tot 50 cm, een zone tot 1,20,... Klein en groot konden het water in. In het kindergedeelte stond zelfs een schuifaf, en maar glijden! Papa en Marieke gingen ook naar het gedeelte waar je in het meer kon zwemmen, ze doken erin. Na de verfrissing gingen we naar de bootjes. Hier hadden we het geluk dat er geen wachtrij meer was en we direct konden beginnen aan onze tocht richting het eilandje.

We huurden het bootje alvast voor 1u, de rest konden we bijbetalen. Papa nam het peddelen voor zijn rekening. Ook mama probeerde het even, maar het was echt zwaar. Onderweg genoten we van het water, de uitzichten. Super leuke ervaring. We kwamen aan op het eilandje, we legde onze boot vast met de ketting. We moesten een kleine klim omhoog doen naar de Obisk Blejskega otoka (de kerk). Hier kochten we tickets zodat we de kerk mochten bezoeken.
In de kerk was er iemand op het orgel aan het spelen, knappe muren en mooi aangekleed. Vooraan hing een koord, hier mocht je aan trekken; hierdoor luiden de klokken van de kerk. Nu weten we ineens waarom de klokken zo vaak luiden op het eiland. We deden dit alle 4, een unieke ervaring. Ook de klokkentoren bezocht papa en de kids. Hier boven zagen ze het mechanisme van de klok, de koperen bellen, de klepel. Even langs het souvenirs winkeltje en terug naar ons bootje. We peddelden terug. Heerlijk!

Nadat we onze boot terug hadden gebracht wandelden we terug naar de bushalte aan de andere kant van het meer. We moesten nog even wachten op de bus. Dus aten we nog een ijsje en zaten met onze voeten in het meer. Genieten.
Met de bus terug naar ons huisje, afgestapt voor de deur.

Nog een beetje gegeten en iedereen de douche in. Alles in de auto geladen en bedtijd, vannacht vertrekken we helaas terug naar huis.

Een super mooie vakantie gehad, we hebben overal enorm van genoten!